mandag 29. april 2013

The BenRiach - Pedro Ximinez (Thomas)

Det kan være at noen lurer på hvor lang tid det tok før hver enkelt av oss ikke klarte motstå fristelsen lengre, men måtte ta en prøvesmak på de edlere dråpene inkl. dom for flaskene vi heldigvis fikk hele hjem til tross for røff behandling av sjaueren på Sola.....melding til deg om du leser dette. ....JA, vi så deg......du trenger ikke å la det gå utover koffertene at du må jobbe i regnet. Takk høyere makter for at du ikke smashet vår dyrebare balast.

Tilbake til min flaske,  en BenRiach single malt avsluttet på Pedro Ximinez sherry fat. Jeg klarte å vente helt til dagen etter vi kom hjem.

Dom: Kraftig, mye smak....mye sherry. Var usikker hva den best kunne sammenlignes med. Hmmm.....tok like greit ett glass til for å forsøke å beskrive hva jeg synes.  Ikke lettere da heller gikk.....men  godt var det, og svært glad over mitt valg ble jeg:-) Minnet den om min Lasanta kanskje?  .....kun en måte å finne ut av det på. Glass 3 og 4.....hmmm, nei.....ikke lik allikevel......var det vanilje eller citrus der? Smak av sko krem? Vel....hva vet jeg? ;-) .....godt jeg ikke et whisky kritiker, for dette har jeg ikke greie på;-)....men jøye meg......godt var det:-)

Utfordrer G&G og Arne om å gi sin dom på deres kjøp.....og ikke minst hvor mange dager det gikk før dere måtte ta en smak;-)

Ps!.....det med sko krem var faktisk en beskrivelse brukt om en whisky solgt på Mash Tun.

4 kommentarer:

  1. Godt den smakte.
    Jeg har kost meg med whisky som har noter fra både våt støvel og diesel olje, så skokrem er vel ikke så ille :-)
    Blir nok ikke lenge til jeg må ta en smak selv...

    SvarSlett
  2. :-)....nei, jeg synes faktisk at om du fyrer på skokremen vi hadde i forsvaret, så får du faktisk en ganske å utsøkt svart suppe med en touch av parafin.

    SvarSlett