tirsdag 30. april 2013

The Arran Amarone cask finish

Får vel ta utfordringen da. Skrive noter er jo ikke noe jeg kan, så det blir unormalt få noter.
Normalt syntes jeg whisky avsluttet på vinfat kan bli litt "too much" og for dominerende, særlig portvin. Var spent på denne, men etter en minismak i The Whisky Shop Dufftown var jeg sikker på at jeg ønsket å kjøpe den.

Det første som slår deg er fargen. Det er et rosaskjær som gjør at det ser ut som om glasset er fylt med rosevin.
På lukt er det mest fremtredende bringebær med en dempet vanilje i bakgrunnen.
På smak er det først friske bær, før man får litt sjokolade. Så kicker den rett og slett inn ganske sterkt, med noe jeg tenker som pepper. Man tørker skikkelig opp bak i ganen, og smaken sitter ganske lenge. Man får ganske fort tilbake mye fuktighet fremst i munnen, men lengst bak er den tørr lenge.
Fylte først i noen dråper vann, før jeg tok enda litt til.
På lukt blir da vanilje mer fremtredende igjen og blander seg fint med frukten.
På smak blir den mer rundet. Kicket kommer litt senere og ikke like kraftig, pepper er litt dempet i forhold til uten vann, men fortsatt veldig tilstedeværende.
Måtte visst legge til litt til på neste glass. Med vann, etter kicket søtner den litt igjen. Kake...

Er veldig fornøyd med denne, og syntes de har klart kunsten med finish uten at det blir for mye og tar helt over.
Gleder meg i grunn til neste glass :-)

5 kommentarer:

  1. Flott du tok utfordringen på strak arm og leverte med glans. Høres ut til å være en whisky jeg vil like, så den gleder jeg meg til å smake:-)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg visste jo at vi kjøpte samme whisky og regnet med at du også ville sprette den idag, men at vi skulle bruke samme glass!?!
    Har 17 sånne glass, men bare ett med den teksten og det har jeg ikke brukt på lenge. Hva er oddsene?
    Avansert er du blitt også :-)
    Nøyde meg med: ser bra ut, lukter godt og smaker himmelsk :-)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett